Vejlede lærere, lærerteam, ledelse og matematik-fagteam omkring:

  • indhold, metoder og alsidigt materialevalg i form af bøger, it-hardware og -software, samt konkrete materialer

  • indhold, metoder og alsidigt materialevalg for elever i matematikvanskeligheder eller elever med særlige talenter og interesse for faget

  • udmøntningen af ministerielle mål og læringsmål

  • udførelse eller vejledning af teamets lærere i at udføre test og prøver (se evalueringsplan)

  • evaluering af prøveresultater, så de omsættes til konkrete undervisningsaktiviteter, som bringer til at den enkelte elev kommer videre i sin matematikfaglige udvikling

     

    Derudover kan vejlederne være med til at:

  • understøtte kontinuitet i overgangene og ved elever med stafetlog

  • deltage i klassekonferencer

  • deltage i stafetlogmøder med elever i matematikvanskeligheder

  • bidrage til sammenhængen gennem hele skoleforløbet

  • opsamle ny viden og inspirere kolleger, ledelse og forældre

  • følge med i matematikdidaktisk forskning og udviklingsarbejder

  • være medansvarlig for faglige udviklingsarbejder indenfor matematik med henblik på at forbedre elevernes læring

  • tage initiativer, der stimulerer det matematikfaglige miljø og den faglige debat på skolen

  • medvirke til at gøre forskningsresultater tilgængelige for lærerne

  • bidrage til at formidle erfaringer fra andre skoler

  • holde sig løbende opdateret omkring ministerielle tiltag indenfor matematikundervisning

  • deltage i relevante nationale konferencer, kommunale netværk og kurser for matematikvejledere

  • deltage på forældremøde ved skolestart med indspark til hvordan man derhjemme kan støtte op om den matematiske opmærksomhed, og hvilke faglige mål/ fokus der er i matematik

  • være ansvarlig for matematikfagteamet på skolen

  • hjælpe med at fagteamene fungerer, så deltagene får mulighed for at reflektere over og anvende erfaringer i egen praksishverdag

  • særlige tiltag

  • sikre at der tilbydes kursusforløb for elever i matematikvanskeligheder

 

Skolelederen har ansvaret for, at der på skolen er et beredskab til at vurdere elevens undervisningsbehov. Matematikvejlederen og/ eller specialvejlederen er en helt central figur og har kompetencerne til at undersøge og vurdere matematikvanskeligheder og vejlede om undervisningen. Kommunens matematikkonsulent kan inddrages efter behov.

Publiceret 20-07-2020