Alle elever skal i løbet af 1.-2. kl. blive fortrolige med tallene fra 0-100 (og for 3. kl. op til 1000), både som navn og skriftlig fremstilling. Derudover er det vigtigt, at de også har en forståelse for mængden og forskellige former for repræsentationer af tallene. For at sikre sig en konsolidering af talforståelsen, er det derfor vigtigt at arbejde med dem på mange forskellige måder, samt at inddrage forældrene og give dem konkrete ideer til både at træne og bruge tallene i hverdagen.

Dette kan bl.a. gøres ved at

  • koble konkreter til tallene som fx mønter, centicubes, tændstikker. Det gøres også i alle de sammenhænge, hvor man i hverdagen har flere af samme slags, der skal tælles - slik, frimærker, flødeboller, lys, sodavand, træer osv.
  • Eksplicit tale om tallene i forbindelse med hverdagssammenhænge Hvilke tal bruger vi? Hvordan er de skrevet? Brug tallene i konkrete aktiviteter som opmåling, vejning, sammenligninger, konkurrencer osv.
  • Lave hverdagsfortællinger hvor man mundtligt arbejder med at bruge tallene. I kan skiftes til at digte en fortælling med tal. Man kan lave realistiske fortællinger, sjove fortællinger, utrolige fortællinger til et eller flere bestemte tal. (Hvis man fx beslutter sig for at lave fortællinger med tal i 70´erne, kan man lave en fortælling om morfar, der blev 75 år og holdt fødselsdagsfest med 75 lys i lagkagen, mens han holdt en fest for 75 gæster. Eller man kan lave en fortælling om en mand, der bor i hus nummer 73 og har 73 katte, som hver har deres eget værelse. Manden bor derfor i et hus med 74 værelser og skal rundt for at vække 73 katte hver morgen!
  • Man kan øve sig i at skrive og sige tallene på flere forskellige måder, hvor man inddrager andre sanser. Man kan lave hinkeruder med tallene fra 50-70 eller sjippe og tælle hvor langt man kan nå på x antal minutter, eller man kan lave sine egne vendespil med forskellige tal, der ønskes trænet. Man kan også lave "hentediktater", hvor der rundt i huset eller haven ligger forskellige tal, der skal findes og derefter skal man tilbage og skrive tallene op for herefter at sætte dem i rækkefølge og til sidst sige dem alle sammen højt, eller spille tallotteri/ banko. Mulighederne er mange, og det vigtigste er, at man arbejder med tallene jævnligt, intenst og på mange forskellige måder, indtil de alle er lært. Man kan fx også lave/ tegne et barometer som hænger på ens plads, på døren i værelset eller andre steder, hvor man "fylder op" i forhold til hvor langt man kan og er sikker i tallene fra 0-100. Brug inddelingen 0-10, 11-20, 21-30 osv., så kan den enkelte hele tiden følge med i, hvor man trænger til at øve sig.

 

 

Publiceret 20-05-2020