Her kan du læse lidt om, hvad dit barn skal lære i børnehaveklassen:

https://emu.dk/grundskole/bornehaveklasse 

Matematik er meget andet end tal og regnestykker. Matematik handler rigtig meget om sprog: “Hvor mange?”, “Hvor stor?” og “Hvilken form?” Når børnene stiller (eller svarer på) disse spørgsmål, så laver de matematik.

Matematik er altså noget med tal, størrelser og former og noget med at stille spørgsmål. ”Hvor gammel er du?” “Hvor meget slik må vi få?” 

Børn får deres erfaringer fra hverdagssituationer og leg, og derfor er det vigtigt at tælle og lege med tal i hverdagen.

Fra fødslen er vores hjerne udstyret med en evne kaldet subitizing: At kunne se og opfatte en mængde/et antal uden at tælle (op til fire ad gangen), samt evnen til at afgøre i hvilken bunke der er flest uden at tælle. Disse evner danner grundlaget for et barns fremtidige arbejde med tal, og hvis disse evner ikke "dyrkes", kan de forsvinde. I starten tæller barnet alt, men efterhånden som det er på plads, skal man vænne sig til også at tale om antal op til og med fire uden at tælle en ad gangen. ”Der er fire tallerkener på bordet, for vi er fire til at spise” uden at tælle en ad gangen: 1,2,3,4.

Noget tyder på, at hvis man tidligt inddrager børns matematiske opmærksomhed, kan man bidrage til at udvikle deres interesse og fastholde deres glæde ved matematikken igennem hele deres skoletid. Samtidig er man enig om, at forståelsen af små hverdagsord er meget afgørende for deres forståelse af matematik, når de starter i skolen. Ord som større, mindre, længst, mindst, foran, bagved osv. er ord, der i matematiksammenhæng har en afgørende betydning. 

Som forældre kan du hjælpe dit barn til at blive glad for matematik ved at: 

  • Sætte ord på det I gør sammen
  • Tælle ting i omgivelserne, men tæl kun når der er flere end fire - hjælp med at gruppere tingene op til fire
  • Bruge fingrene til at vise antal, når du nævner talord hvis barnet er usikker på tallets værdi
  • Sortere ting i antal, farver, former, størrelser osv.
  • Samtale og sammenligne, når ting vejes og måles i forskellige sammenhænge. Hvad er tungest, længst, størst osv.
  • Lave mad og bage sammen
  • Spille forskellige spil med kort og terninger

I matematikundervisningen bruger vi en lang række ord, som vi forventer eleverne kender, og som vi derfor ikke altid forklarer betydningen af. Forståelsen af ordene er ofte ret afgørende for at kunne følge med i undervisningen. Det er vigtigt at kende betydningen af begreber som før, efter, under, ved siden af, større, mindre, række, forrest, bagest, op, ned osv.. Matematikvejlederne fra Tingløkkeskolen har i nedenstående folder beskrevet dette med ideer til inspiration

 

Publiceret 12-11-2019